Voimanosto harrastuksena

Kuinka aloittaa voimanosto

Voimanostaminen on hauska, terveellinen ja turvallinen liikuntamuoto ja urheilulaji. Voimanostoa voi harrastaa itselleen sopivilla tavoitteilla ja laji sopii tukilajiksi lähes kaikkeen urheiluun. Voimanostoharrastuksen aloittaminen on helppoa. Tietyt asiat on hyvä laittaa kuntoon heti harrastuksen ensi askelilla, jotta harrastus lähtee mukavasti ja turvallisesti käyntiin.

Perusasiat kuntoon

Moni voimanostoa tuntematon voi mieltää voimanostoharjoittelun samaan kategoriaan muun kuntosaliharjoittelun ja painonnoston kanssa. Puhdas voimanostoharjoittelu eroaa näistä kuitenkin melko paljon. Toki käytettävät välineet ovat jossain määrin samoja.

Usein kipinä voimanostoon syttyy jo aloitetun kuntosaliharjoittelun ja voimaharjoittelun myötä. Innostuksen sytyttyä kannattaa ensimmäisenä laittaa perusasiat kuntoon. Perusasioilla tarkoitamme nostotekniikoita, välineitä, harjoittelua, palautumista, ruokailutottumuksia ja lihashuoltoa.

Apua ja ohjeita voimanostoseurasta

Vaikka tietoa onkin nykyään saatavissa useista eri kanavista, suosittelemme hakeutumaan lähimpään voimanostoseuraan. Internetiä selaileva aloitteleva voimanostaja on nopeasti eksyksissä erilaisten harjoitusohjelmien viidakossa.

Parasta olisikin hakeutua voimanostoseuraan ja käydä harjoittelemassa kokeneiden voimanostajien seurassa. Kokeneilta harrastajilta aloitteleva nostaja saa parhaimmat neuvot niin tekniikan kuin harjoitusohjemien suhteen. Lisäksi treenikaverien kannustus ja yhteinen tekeminen siivittää varmasti parempiin suorituksiin kuin yksin touhutessa. Eli kun haluat harrastaa voimanostoa, hakeudu kaltaistesi pariin.

Tekniikka kuntoon ja perusliikkeet kunniaan

Voimanostotekniikat on osa-alue joka kannattaa laittaa kohdalleen ihan alusta lähtien. Oikea nostotekniikka tekee nostamisesta turvallista ja tekniikan myötä nostaminen helpottuu. Nostotekniikoiden hiomisessa olisi hyvä olla apuna kokenut nostaja tai valmentaja.

Voimanoston harjoittelusta ei kannata varsinkaan ensi askelilla tehdä liian monimutkaista. Voimanostoa aloittavalle on paras pitää harjoituksen pääliikkeet perusliikkeinä, jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastanosto. Apuliikkeet sitten pääliikkeitä tukevina ja aerobista sopivassa määrin.

Valikko