Kilpaileminen voimanostossa

Voimanostoliiton vaatimukset kilpaileville urheilijoille

Suomen Voimanostoliitto edellyttää urheilijoiltaan, että he ovat sitoutuneet liiton päämääriin ja tarkoitusperiin. Sen lisäksi urheilijoiden tulee olla

  • Jonkin Suomen Voimanostoliiton jäsenseuran jäseniä
  • Allekirjoittaneet ja toimittaneet liittoon antidopingsopimuksen säädetyssä määräajassa
  • Maksaneet kilpailulisenssin säädetyssä määräajassa

Kun edellämainitut kolme ehtoa täyttyvät, voi voimanostoa harjoittava henkilö osallistua kilpailuihin. Ensimmäisiin kilpailuihin nuo kolme vaatimusta tulee olla kunnossa vähintään kolme (3) kuukautta ennen ensimmäistä kilpailua.

Käytännön ohjeet kilpanostajaksi haluaville

  1. Liity jäseneksi johonkin Voimanostoliiton jäsenseuraan. Ilman jäsenyyttä jossain SVNL:n jäsenseurassa et voi kilpailla liiton virallisissa kilpailuissa.
  2. Tee niin pian kuin mahdollista sähköinen antidopingsopimus. Sopimus tulee olla sähköisestä allekirjoituksesta voimassa vähintään kolme (3) kuukautta ennen ensimmäistä kilpailuasi. Lisätietoa antidopingsopimuksesta saat jäsenseurastasi sekä täältä.
  3. Maksa kilpailulisenssi viimeistään kun ilmoittaudut kilpailuun. Lisätietoja lisenssin ostamisesta saa jäsenseurastasi.

Voimanostossa on kaksi erilaista tapaa kilpailla ja harjoitella:

  • Voimanostossa voit kilpailla klassisella tavalla tai varustevoimanostossa.
  • Klassista tapaa on arkikielessä kutsuttu myös raakanostamiseksi. Klassisessa nostomuodossa ei saa käyttää kehoa tukevia nostovarusteita. Nostovyö, rannesiteet sekä polvilämmittimet ovat sallittuja varusteita myös klassisessa voimanostossa. Klassinen voimanosto on usein helpompi tapa aloittaa harrastus ja kilpaileminen.
  • Varustevoimanostossa urheilija voi käyttää kansainvälisen voimanostoliiton hyväksymiä kehoa tukevia nostovarusteita. Varusteita ovat mm. penkkipaita, polvisiteet sekä kyykky- ja maastanostotrikoo.

Voimanostaja kilpailupaikalla

Voimanostaja saapuu kilpailupaikalle hieman ennen punnituksen alkua, jolloin hän on harjoitellut, valmistautunut kilpailuun ja mahdollisesti joko tankannut tai dieetannut painoluokkaan. Voimanostajan kilpailuryhmän punnitus kestää maksimissaan 90 minuuttia.

Voimanostaja aloittaa jalkakyykyn lämmittelyn riippuen hänen aloituspainoista ja henkilökohtaisista tarpeista vähintään puoli tuntia ja joskus hieman yli tunti ennen kilpailun alkua.

Jalkakyykyn kilpailusuoritukseen valmistautuminen ja kilpaileminen sisältävät

  • lämmittelyt ml. mahdollisesti varusteiden pukeminen ja polvisiteiden sitominen. Tähän urheilija käyttää noin 30–60 min
  • varsinainen kilpailu kestää noin 18 minuutista 42 minuuttiin sillä edellytyksellä, että nostoryhmässä on vähintään kuusi nostajaa ja enintään 14 nostajaa.
  • jokainen kilpailija nostaa kolme yksittäistä jalkakyykkyä, noin 6 – 14 minuutin palautuksella
  • nostotrikoiden vaihtaminen, mahdollisesti kenkien sekä varusteiden riisuminen heti viimeisen kilpasuorituksen jälkeen.

Penkkipunnerrus

  • lämmittelyt ml. penkkipaidan pukeminen. Tähän urheilija käyttää noin 20–45 min
  • varsinainen kilpailu kestää 18 minuutista 42 minuuttiin sillä edellytyksellä, että nostoryhmässä on vähintään kuusi nostajaa ja enintään 14 nostajaa
  • jokainen kilpailija nostaa kolme yksittäistä penkkipunnerrusta, noin 6 – 14 minuutin palautuksella
  • varusteiden riisuminen heti viimeisen kilpasuorituksen jälkeen.

Maastanosto

  • lämmittelyt ml. varusteiden pukeminen, 20–45 min
  • varsinainen kilpailu kestää 18 minuutista 42 minuuttiin sillä edellytyksellä, että nostoryhmässä on vähintään kuusi nostajaa ja enintään 14 nostajaa
  • jokainen kilpailija nostaa kolme yksittäistä maastanostoa, noin 6 – 14 minuutin palautuksella.
Valikko