Voimanostosäännöt uudistuvat 1.1.2020

IPF:n Yleiskokouksessa on hyväksytty muutoksia teknisiin sääntöihin. Huomioikaa nostajat, huoltajat, tuomarit sekä kilpailujen järjestäjät muutokset ensi vuoden kilpailuissa.

Voimanoston kilpailusäännöt 1.1.2020

Keskeiset muutokset säännöissä 1.1.2020 alkaen

- Mikäli samassa kilpailussa järjestetään sekä klassisen että varustenostot, voi kilpailla molemmissa kilpailumuodoissa (tämä on todettu myös liiton toimintasuunnitelmassa), kun maksaa molempien kilpailumuotojen kilpailumaksun.

- Penkkipunnerruksessa on määritelty turvatelineiden minimikorkeus 36 cm ja pituus 50 sm. Korkeuden säätämiseksi telineissä tulee olla 10 reikaa 2,5 cm:n välein. HOX! Nostajien on ilmoitettava telinekorkeuksien antamisen yhteydessä todelliset lukemat myös turvatelineille!!! Tätä tullaan korostetusti valvomaan mm. SM-kisoissa, mutta asiaan on syytä kiinnittää huomiota myös kansallisissa kisoissa!

- Jalkakyykyn hylkäysperusteena (sininen väri) on kaksoispomppu tai useampi kuin yksi ylöstuloyritys noston ala-asennosta, tai mikä tahansa ylösnousun aikana tapahtuva alaspäin suuntautuva liike.

- Jury voi äärimmäisessä tapauksessa, kun tuomitsemisessa on sattunut ilmiselvä tai räikeä virhe, muuttaa tuomareiden äänin 2-1 tekemän päätöksen. Tällöin 3-jäsenisen Juryn on oltava yksimielinen tai 5-jäsenisen Juryn enemmistön oltava muutoksen takana.

- Saman yhteistulosennätyksen tehneillä nostajilla ennätyksen haltija on ko. yhteistuloksen ensiksi tehnyt nostaja