Takana on tasan kaksi viikkoa leikkauksesta. Ensimmäinen viikko meni täysin lepotilassa. Mitä nyt sen yhden tai kaksi tai kolme penkkiä tein.
Toisella viikolla (pe) heitin kepit nurkkaan ja yritin selvitä ilman niitä. Maanantaina kuitenkin päätin, et nyt on aika aloittaa polvikuntoutus. Henkisen pelon taltuttua sain tehtyä 6 osaisen kuntoutusohjelman läpi ja olin ihan innoissani. Ohjelman päätteeksi pystyin koukistaa hieman polvea kävelyssä.
Tiistaina otin koirat takaisin itselleni hoidosta ja harjoittelin kävelemistä uudelleen. Aikamoista taistelua. Jalka meinasi _link_uttaa aina, kun en miettinyt taivuttamista. Tein joka päivä polviliikkeitä. Opiskelin joka päivä jtn uutta vaivastani. Nyt osaan leikkaushaavan parantumisesprosessin ja parhaimmat kuntoutumisniksit. En ole käynyt fysioterapiassa, koska en ole tuntenut toistaiseksi tarvetta siihen. Olen tehnyt pääsääntöisesti Quadriceps- harjoitteita polvelle ja joka päivä polven liikkuvuus on parantunut. Maanantaina aloittaessani, polvi taipui noin 20-30 astetta ja tänään polvi taipui jo yli 90 astetta ajoittain. Kuntopyörä ja uiminen olisi pitänyt olla ensimmäiset kosketukseni urheiluun, mutta vielä polvi ei kestä polkemisesta aiheutuvaa taivutusta.
Tänään tein ensimmäisen kerran kevyesti maastavetoa maksimileveydellä, koska se ei aiheuttanut painetta polvessa. Jätin takamuksen ylös ja vedin selällä, mutta olin hyvin iloinen pystyessäni edes tekemään tuota liikettä. Tästä tää lähtee.
Orasmaan Hessu kirjoitti hyvin, kun muistutti mua maltillisuudesta: " Terveellä urheilijalla on monta toivetta, mutta sairaalla urheilijalla vain yksi toive". Aion pitää tämän mielessä kaikessa toiminnassani ja kipu määrittää linjat mun tekemiselle. Kipua ei saa tuntua.
30.3 Perjantai
Penkki:
5x50
5x60
5x70
6x5x82,5
Veto:
10x30
10x50
10x60
Polvikuntoutushttp://www.youtube.com/watch?v=lmxvgto33KM&feature=youtu.be