|
|
|
28.03.2009 Penkkipunnerruksen SM09 Ideapark Lähetetty 29.03.09 13:48
|
|
|
Tämän vuoden SM-kisat oli Ideaparkissa, Lempäälässä. Osanottajia oli aivan tuhoton määrä, sen vuoksi jotta koko sirkus saadaan läpi, oli nostamista aamusta iltaan. Meikäläinen meni sinne iltapuolelle. Ranking ei luvannut paljoja, olin siellä loppupäässä tuloksella 220kg, jonka olin vuoden 2008 keväällä nostanut äiskän penkkareissa. Kärki puolestaan nostaa yli 260kg kuormia. Treeneissä itsellä oli nostettu 255kg, 245kg ja 235kg. Näin ollen räknäsin että tuohon 245kg rautaan olisi realistinen mahdollisuus ja sillä voisi EHKÄ olla kiinnitys pronssille.
No itse kisa sitten. Iltakisa on mulle hieman "vieras käsite" noin yleensä, olin kyllä aikaisemmin vuoden 2007 penkin SMssä nostanut samanlailla illalla, mutta silti vieras oli päivän valmistautuminen hieman. No eipä tässä periaatteessa mitään ihmeellistä ollut noin muuten. Aamiainen normaalisti, lounas normaalisti, kahdelta puntariin (108.7kg), sen jälkeen ruokaa, sitten noin viiden aikoihin lämmittelee ja kuuden nurkilla alipainoisena lavalle.
Nostamisesta...joo-o, tuli se mitä tuossa pitkin viikkoa olen vitsillä sanonut eli ne kolme pummia. Aloituspaino oli 235kg ja siihen se jäi. Syitä tuli/tulee prosessoitua moiseen mutta kun muistelee lämmittelyjä (60,80,110,140,175,205p,220p) sielläpä se syy löytyy. Nostot nimittäin lavalla oli täysin voimattomia, veteliä. Lämmittelyissä 175kg nosto oli vaikea ja se on rauta millä pitäisi nostella jotain 5 toiston luokkaa. Paidalla puolestaan lämmittelyissä ei lankulta nostaessa huomannut suurempia ongelmia, mutta nämä lankkupelleilyt vääristääkin hommaa, rinnasta nostaminen on lopulta se joka kertoo missä mennään. Nostoasennon otin huolellisesti ja se mielestäni oli niin hyvä kuin vain paidalla saan, samoin laskut oli jees. Merkit rinnalta oli ihan hyvät ja samoin lähtö rinnalta napakka. Mutta kun nosto meni enemmän ojentajille, ei ollut voimaa ja siihen se nosto katkesi...joka kerta. Viimeisellä oli niin hutera olo ettei meinannut asentoa edes saada, ihme että sain lähtökaskun nostoon.
Voimattomuuteen voi olla, ja onkin monta syytä. Ihan omia mokia tämä oli. Lähestyin kisaa hieman erilaisemmalla valmistautumisella. Eli noin 1.5kk aiemmin laskin painoa ja aloin siitä kisaan taas tankkaamaan ja siinä on homma pieleen mennyt. Sellainen sanontahan on että viimeisen 8 viikon aikana ei voi muuta kuin pilata valmistautumista, no tässä nyt kävi juuri niin. Kyllähän tuo paino putosi, oisko noin 7-8kg tuona aikana ja tuli takaisin noin 1-2kg, mutta silti puntariin mentäessä olin alipainoinen. Oman elopainon kanssa pelleily on vaikuttanut sen kuntohuipun saavuttamiseen..tai oikeastaan vesittänyt sen täysin. Nuo valmistavat treenit on vetänyt jamppaa tukkeeseen vajaan energian vuoksi ja niinpä ei eilen lavalla enää ollut voimaa. Tästä itse asiassa antoi viitteitä viimeinen viikko, kun otin herkistelytreenjä, ei liikkunut niin kuin olisi pitänyt, vasta torstaina kun kävin pumppailemassa 60kilolla tuntui hieman irtonaisemmalta. Mutta ei viimeisellä viikolla mikään niin jättikevyttä ollut, niin kuin olisi pitänyt.
Harmittaa totta kai, ihan hölmöön juttuun meni, arvokkaita oppirahoja, näitä tälläsiä olisi voinut pelleillä treeneissäkin eikä missään SM tasoisessa kisassa. Syitä ja selityksiä on aina paljon, mutta tuossa aiemmassa on ne mitkä luulen enimmäkseen vaikuttavan hommaan. Kyllähän noita puntaroitiin monasti, esim. iltakisan vaikutus, penkkipaidan istuvuus, nostoasento, tangon laskupaikka, jne, jne. En ole vielä videota rävellyksistäni katsonut, mutta uskon että ei sieltä aukea mitään mullistavaa nostovirhettä, sillä olisi tuo rauta pitänyt tulla vaikka väärinpäin ylös jos vain kunto olisi ollut sielläpäin missä sen piti olla. Ainoa nostotekninen juttu joka videolta täytyy katsoa on kyynärpäiden paikka nostossa, se katkaisee nostoa jos ei ole tangon alla. Olihan tuossa myös sellanen juttu että olisi pitänyt nostaa joissa "varjokisois" ennen SM:iä, olisi saanut hiukan tuntumaa touhuun. Tähän mentiin melkein vuoden takaisesta kisasta. Aloituspainon lasku lämmittelyissä olisi tietysti ollut se oikea juttu. Ongelma oli vain se että tuo 235kg oli treenien puolesta ainoa rauta joka tuli rintaan, tosin lavalla ensimmäisessä nostossa olisi voinut arvioida 5-10kg pienemmänkin tulevan, mutta näitä kun ei etukäteen tiedä. Toiseen nostoon vedettiin jokusen sentin alemmaksi rintapalaa ja tuo 235kg kuorma tuli juuri ja juuri rintaan.
Paikka noin muuten oli metka nostaa, oli valoja, hälinää ja ihmisiä. Teline ja nostoalusta lavalla aivan primaa. Lämmittelypaikoista nyt voi aina natista, mutta ne on mitä on, sai siellä lämmittelyt silti tehtyä. Tulostaulun näkyvyys tuntuu aina olevan sellainen juttu että vois homma olla toisin, kun ei tiedä missä aina mennään ja monesko on seuraavassa ryhmässä,jne. Mutta tosiaan muuten ihan jees järjestelyt, kiitoksia TVN:lle. Kiitoksia myös seuran jäsenille ja ihmisille jotka tulivat huoltamaan ja ihmettelemään meikäläisen floppia, rehellisyyden nimissä tuota ei olisi kannattanut tulla katsomaan.
Että näin tällä erää, nyt vaan ihmetellään ja haetaan motivaatiota uudestaan....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi jättää viestejä. |
|
|
|
viikko 14 Lähetetty 03.04.09 19:20
|
|
|
MA 30.03.09 (viikko 14)
- PP:8*(60,80,100)kg - Vaakatason leuat:3*5*op - Soutu ylätaljassa eteen:3*5*80kg
Tukkosta..siis todella tukkosta, en muista koska viimeksi on näin jumin tuntoista ollut!.
TI 31.03.09
- JK:8*60kg, 5*(100,140-v)kg, 3*180kg-v-r, 2*220kg-v-r-trA,1*250kg-v-r-tr, 2*280kg-v-r-tr
Aivan uskomattoman väsynyt meininki, ei meinannut pysyä hereillä. Olotilaan nähden ihan jees treeni, tosin 250 ja 280 jäi 2-4cm vajaaksi, trikoot jarrutteli olkaimista melkoisesti ja ei ollut oikein päätä käyttää pohjassa nostoa - helpot oli tosin nostot.
TO 02.04.09
- PP, nopeus minikumit:5*60+mk, 3*(100,120,120)kg+mk - Pystypunnerrus tangolla:5*(50,70,100)kg, 3*110kg - Pystypunnerrus koneessa:6*(70,100)kg - Dippi:3*8*50kg
Pari päivää on tullut syötyä ja nukuttua kunnolla ja se näkyy välittömästi treenissä. Hi*to kun tällä tavoin olisi lauantaina penkki liikkunut kuin kumeilla nostot nyt tuli, oli todella hyvän tuntosta, joutui jo toppuuttelee.
PE 03.04.09
- MN, sumo:2*8*80kg, 5*120kg, 3*160kg, 2*200kg-v-trA, 1*(230,265)kg-v-trA,2*0*285kg-v-tr
Vaikeeta..nuhasta..voimatonta, oli kyllä sellainen fiiliksen tappajatreeni ettei toista.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi jättää viestejä. |
|